top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תמיטל צבאג

שאלה פוריה


חזרה לשגרה היא תמיד עניין לא פשוט, עבורנו המורים ועל אחת כמה וכמה עבור התלמידים שלנו. חופשת הפסח מאפשרת לנו המורים לארגן את כל הררי הניירת שהצטברו אצלנו עד כה, ולראות איך אנחנו מארגנים את ההוראה ביתרת השנה, נשארו כחודשיים לכן בדיוק לימים הללו אני רוצה להציע שיטה נוספת לארגון ההוראה וכלי נוסף לאימון

״שאלה פוריה״

שאלה פוריה" מוגדרת כשאלה פתוחה המציבה מודל בו אין תשובה אחת נכונה או לא נכונה אלא ישנו תהליך פרשני אשר אנו כמורים מובילים. ה"שאלה הפוריה" מציבה אפשרויות רבות ללומד וכל תלמיד יכול להביא לידי ביטוי את עצמו. ה"שאלה הפוריה" הינה שאלה מערערעת, קוראת תיגר על מודל סכמתי שהיה ידוע לנו מראש ופותחת מקום לביקורת, שבירת הסכמה ובניתה מחדש. השאלה צריכה להיות רלוונטית לעולמם של התלמידים שכן אנו מצפים מהם לחקור, להעריך ולבקר יחסים ודילמות. כדי ש"שאלה פוריה" תוביל תהליכים לימודיים מעניינים ומפרים אנו כמורים צריכים לדאוג לסביבת לימודים המעודדת יצירתיות ולתת כבוד לאוטונומיה של הלומדים. תרבות ההוראה למידה שמה לעצמה מטרה לעודד

תלמידים לאקטיביות ומעורבות בלמידה ומאפשרת לבנות אבני ידע בצורה אישית ומפרה עבור כל תלמיד.

. יש לנו הזדמנות אמיתית לפתוח אופקים ולהעשיר תלמידים ולסייע להם ביצירת קשרים והיסקים מתחום אחד לשני ולנהל

דיון מערכתי בנושאים מגוונים וכן דיון פורה הלוקח בחשבון (לפחות) שתי נקודות מבט שונות. בבסיס ה״שאלה הפוריה״ עומד עיקרון של למידה פעילה.

למידה פעילה

למידה התנסותית המאפיינת לומדים פעילים, למידה המאפשרת מפגש עם יחסי גומלין שונים ומגוונים ועם קשת רחבה של בעיות ודילמות מוסריות ואחרות. במסגרת ההתנסויות התלמידים יבקרו ויעריכו דילמות תוך מעורבות פיזית ורגשית שלהם. המטרה לפתח שיח רב כיווני על הנושאים הרלוונטים לצורך פיתוח מודעות עצמית וגיבוש זהות והשקפת עולם. תוצאות הלמידה יעמידו במרכז "שאלה פוריה "ועל המורה לעודד בניית פיגומי מחשבה חדשים תוך ערעור הפיגומים הקיימים

איך עושים את זה?

פשוט שואלים שאלות, את כל הלבטים הפנימיים שלנו כאנשים מוציאים החוצה, מתחילים לשוחח עם התלמידים שלנו בגובה העיניים, אתן דוגמא, אני מורה לספרות (הכלי נכון ויעיל בכל דיסציפלינה) כל יצירה ספרותית שאני מלמדת אני מקפידה למתוח חוטים אל חיי היום יום של התלמידים שלי ומשם לדלות שאלות פוריות. עכשיו בואו נהיה יותר ספציפים: אני מלמדת את :״אדיפוס המלך״ על פי המיתולוגיה שרשרת של ארועים/בחירות/מקריות הובילה את אדיפוס לכליון (הדרמה עוד יותר מורכבת אבל לצורך הדוגמא נסתפק בכך) מכאן אני יוצאת למסע עם התלמידים שלי בדבר קבלת החלטות, יש לנו שליטה על החיים שלנו? כל מה שאני רוצה אני יכול לקבל? יש יד הגורל? איך בכלל מקבלים החלטות? אלו ועוד הן שאלות שכתבתי על הלוח בגדול בתחילת השיעור על הנושא, לאחר שדנו ביצירה הספרותית הדיון גלש לעולמם של

התלמידים, ללבטים שלהם להתחבטויות.

אנחנו ממש בישורת האחרונה לפני המגנים והבגרויות ודווקא בשל כך כדאי לעבוד עם הכלי הזה של ״שאלה פוריה״ הוא וזר לחומר להתבסס טוב יותר והופך אותו להרבה יותר זכיר והכי חשוב משמעותי!

מי שעדיין לא ביקר את ערוץ היו-טיוב שלי אני ממליצה לקפוץ, בערוץ יש מגוון סרטונים בספריה שהולכת וגדלה מיום ליום שמרכזת מגוון הרצאות קצרות וסרטונים שניתן להיעזר בהם כדי ל״התניע״ את השאלות הפוריות.

1,445 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page