top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תמיטל צבאג

יום השואה, זיכרון בסלון - גרסת הכיתה


אני בטוחה שרובכם מכיר את המיזם הנפלא זיכרון בסלון וגם אם אתם לא מכירים את פועלו לעומק בוודאי שמעתם על רעיון האירוח יוצא הדופן הזה.


זיכרון בסלון

זיכרון בסלון היא יוזמה פרטית של אנשים שהחליטו לקחת אחריות ולעשות מעשה כדי לשמור את זיכרון השואה בחיים וליצור מסורת ישראלית חדשה, אינטימית ומלאת משמעות, ליום הזיכרון לשואה ולגבורה.


הכל התחיל מצורך. מתחושה קשה וברורה שעלתה אצל קבוצה של צעירים בערב יום השואה 2011. הם הרגישו שהם לא מצליחים להתחבר יותר ליום השואה, לסרטים הישנים שמשדרים בטלוויזיה ולטקסים הממלכתיים – ושהם לא מוכנים להפוך את יום הזיכרון לעוד יום רגיל.

אנחנו נערכים כבר עכשיו ליום שבו כל שורדי השואה שעדיין איתנו יילכו לעולמם.

איך נמשיך לזכור?

איך נבטיח שהזיכרונות והעדויות שלהם יישארו איתנו?

איך נהפוך את הזיכרון הכואב למגדלור של תקווה ותיקון?


אנחנו מכשירים כבר עכשיו את בני הדורות הבאים לקחת את לפיד הזיכרון לידיים שלהם ולעצב יחד את הדרך שבה נזכור ונלמד מהשואה. זו האחריות והזכות של כולנו.


גרסת הכיתה

רציתי לקחת את הערכים הנפלאים הללו ולהביא אותם לכיתה, באתר של זיכרון בסלון תמצאו עדויות, סיפורים, ערכות לסלון פיזי או וירטואלי, הצעות לעריכת זיכרון בסלון פרטי למשפחה הגרעינית שלכם, עדויות מצולמות, קטעי קריאה שירים ועוד המון.

לקחתי את התכנים הנפלאים של זיכרון בסלון ויצרתי עבורנו המורים והמורות מיני ערכה לזיכרון בסלון - גרסת הכיתה. בחרתי את התכנים שנראים לי הכי מתאימים לכיתה במסגרת שיעור חינוך הנעשה בדרך כלל ביום השואה עצמו לפני או אחרי הטקס ומתוך מחשבה זו בניתי את המצגת.

השנה זיכרון בסלון בשיתוף פעולה עם וולט השיקו מארז לאירוח זיכרון בסלון יחד עם קלפי זיכרון, אני מאוד אוהבת שימוש בקלפים בכיתה ורכשתי את הערכה ומתכוונת לעשות בהם שימוש בכיתה. אך גם אין לכם את הקלפים במצגת תמצאו שני שקפים המוקדשים לדיון ושיח.


כמה המלצות להפיכת השיעור בכיתה למשמעותי

  1. צרו מרחב מאפשר, סדרו את הכיתה כך שהיא תיתן פתח לדיון פורה ושתהווה שוני משאר ימות השנה.

  2. שלבו קטעי קריאה, סרטונים כך תקרבו את העיסוק ביום השואה ואת ההנצחה והזיכרון לעולמם של התלמידים. בעמוד היוטיוב שלי תמצאו מגוון סרטונים שונים בלינק כאן

  3. נסו לשלב בין העבר להווה והעתיד, בהחלט יש מקום לדבר על ההיסטוריה והגורמים לשואה אם אתם מרגישים כי בכיתה שלכם חסר הידע הבסיסי הזה אך אל תהפכו את השיעור לשיעור היסטוריה, תנו דוגמאות מעניינות וחברו את העיסוק בזיכרון להווה עם ראיה לעתיד.

  4. תנו מקום לכל קשת הרגשות, יהיו תלמידים שאולי יתריסו או יגידו שזה לא מעניין או שהם כבר שמעו הכל ובכל שנה יש שיעור חינוך על אותו הנושא, גם זאת דרך התמודדות עם רגשות קשים ומכאיבים תאפשרו להם לאוורר רגשות ואם יש מקום וזמן פתחו זאת לדיון, שאלו אותם האם לדעתם צריך להפסיק לציין את יום השואה או איך הם היו רוצים שיום זה יראה? מה לדעתם מתאים לעשות ביום השואה?

  5. בחרו נושאים ושיח על מנת ליצור דיון פורה, תנו לתלמידים להיות פעילים, לחפש מידע על ניצולים, חסידי אומות עולם וכדומה, בעיני יום כזה איננו הרצאתי אלא שיתופי.


מוזמנים להיכנס ללינק כאן למטה על מנת להוריד את המצגת שהכנתי עבורכם.



1,383 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page