top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תמיטל צבאג

יום הורים - חקר מוקיר



במסגרת השתלמות הנקראת ״רווחת התלמיד״ מטעם רשת אורט אותה מעבירה עמית טיברמן המופלאה הכרתי מושג בשם חקר מוקיר, ככל שהעמקתי במושג הזה יותר כך הבנתי שזה יכול להיות כלי נהדר לימי ההורים הקרבים ובאים. את מה שאני מביאה לפניכם למדתי מעמית טיברמן והמשכתי לחקור עוד. מטה מצורפת מצגת ליום ההורים אשר יכולה לשמש אתכם מקרוב (להדפיס ולהניח על השולחן) או מרחוק ולא רק לימי ההורים.


מהו חקר מוקיר

חקר מוקיר היא גישה המסייעת לאנשים, צוותים וארגונים לממש משאבים באופן יעיל ואפקטיבי, לצורך השגת תוצאות הרצויות להם, על ידי למידה מהצלחות, וזאת במסגרת הפסיכולוגיה החיובית המתמקדת בראיה החיובית, במה שעובד ומצליח, בנוסף לראיית הקשיים.

גישת החקר המוקיר מבוססת על ההנחה כי תחושת מסוגלות עצמית היא מפתח להתמודדות מוצלחת עם אתגרים מורכבים. גישת החקר המוקיר מתמקדת בחיזוק וחקירה של נקודות החוזקה והיתרונות, במקום להתמקד בתיקון חולשות ובעיות. אמנם הגישה פותחה כגישה ארגונית הנועדה לפתור בעיות ולייעל את עבודת הארגון אך בהחלט ניתן להישען על העקרונות המובילים שלה לשיח עם התלמיד והוריו.


גישת החקר המוקיר

1. הערכת הטוב\מה שטוב בארגון

2. לדמיין מה יכול להיות

3. דיאלוג ודיון על מה שצריך להיות


מודל 4D

אחד המודלים הפופולריים לשימוש בחקר מוקיר הוא מודל ה4D . זהו מודל בעל ארבעה ממדים והוא תהליך המבוסס על נרטיב של שינוי. מודל ה4D הוא מודל מעגלי כאשר השלב הראשון כולל שיתוף במערך רחב של רעיונות ויצירת דיאלוג אודות חוזקות, יכולות ומשאבים.


שלב 1 - גילוי

שאילת שאלות אשר תחשוף את המקומות ה״עובדים״ נשאל את התלמיד למשל:

  • מה קיים?

  • מה עובד עבורו בבית הספר?

  • באיזה שיעור הוא מרגיש שהוא פרודוקטיבי?

  • מה גורם לו הנאה לאורך היום? מתי הוא מרגיש שמחה לאורך היום?

  • האם הוא יכול לספר סיפור על שיעור בו עבד בשיתוף פעולה עם התלמידים?

  • האם הוא יכול לספר על שיעור בו הצליח למלא את כל המשימות?

לבסוף נשאל מה היו התנאים בך ובסובבים אותך שאפשרו את קיומה של החוויה הזו?


שלב 2 - חזון

יצירת חזון מוכוון תוצאות וברור ביחס לפוטנציאל והחוזקות שהתגלו. הגעה לתובנות משותפת בדבר דפוסי התמודדות אפקטיביים. עלינו להקשיב בצורה נטולת שיפוטיות לחלומו של התלמיד ולנסות לראות איך רותמים את החוויה החיובית להצלחה בשיעורים נוספים.


שלב 3 - עיצוב

בשלב העיצוב מתכננים את תוכנית הפעולה העתידית ומציגים אותה לתלמיד כאשר לוקחים בחשבון את הגורמים הבאים: החוזקות שהתלמיד גילה במהלך הסיפור שלו, משאבים ארגוניים שיש לבית הספר/למורה להציע לתלמיד.


שלב 4 - מימוש

שלב היישום, בו מתבצעת תוכנית הפעולה. וכאשר שלב זה מסתיים אפשר להתחיל שוב ולפי שלבי המודל. כך שזהו תהליך מעגלי שיכול לחזור על עצמו מספר פעמים. החלק העיקרי כאן הוא יצירת השפה המשותפת מבוססת על ערכים וחוזקות.


ליבת התהלך כולו היא ליבה חיובית, לעיתים בימי הורים ובכלל בשיחות אישיות אנחנו נוטים להתרכז במקומות החשוכים, איפה צריך לשפר היכן צריך לחזק והחקר המוקיר מציע נקודת מבט אחרת הגיונית יותר לטעמי, היכן עובד לי טוב שהרי אנחנו רוצים לחזק את המקומות מוארים.


להורדת המצגת ליחצו כאן





1,112 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page