top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תמיטל צבאג

מהי הזהות ה״מורית״ שלי?

עודכן: 3 בינו׳ 2021


אוגוסט כבר כאן והגלגלים במוח לא מפסיקים להסתובב, איזה כיתה אקבל בשנה הבאה, איך תהיה הדינמיקה? צריך לעדכן חומרים.. ומה תהיה האינטרקציה עם ההורים..אבל לפני הכל אני מבקשת מכם לעצור לרגע, לעצור ולחשוב איך אני רוצה שהשנה שלי תיראה? גם אם אתם מורים ותיקים שכבר מכירים את ההתנהלות היום יומים בכיתות והאינטרקציה עם התלמידים/הורים לא זרה לכם ונראה שאתם שטים לכם בכיף ובעיקר אם אתם מורים חדשים שמנסים לנתב את דרככם במסדרונות הבטון אני מציעה פרספקטיבה שונה.

הרבה שואלים אותי ״למי מיועד האימון? לתלמידים או למורים? ואני עונה תמיד גם וגם, אנחנו מציעים כלי אימון לתלמידים שלנו כדי לסייע להם לנתב את דרכם בעולם הגדול אבל בל נשכח שכל מאמן הוא מתאמן בעצמו ולכן היום הפינה היא עבורנו המורים.

השאלה איזה סוג של מורה אני? היא שאלה מורכבת ובטוח שאני אפשר לענות עליה במשפט אחד תמציתי זו שאלה שמזמנת עיסוק בזהות המקצועית שלי באופן כללי אך גם כל אחד בהקשר לדיסציפלינה שבה הוא מתמחה. זהות הוא מונח המתאר את תפיסת האדם את עצמו, הזהות מורכבת מאוסף של תפיסות ואמונות בנוגע ל"עצמי".

פיאז׳ה טען כי ההתנהגות מניעה התפתחות של מבנים חדשים, האדם נמצא כל הזמן בהתפתחות במובן הפיסי והביולוגי אך גם במובן הקוגניטיבי.,הכלי העיקרי בעזרתו נבנית הלמידה הוא אינטרקציה חברתית תרבותית, ועל כן אנו כאן כקהילה, לעמת את הידע שלנו עם ידע של עמיתים וכך נוכל לצמוח ולגדול.

אני רואה את תפקיד המורה כאחד כזה שנועד לסייע לתלמיד לבנות את פיגומי הידע. אינטגרציה של תכנים, מתוך המחשבה להבהיר מושגי מפתח, עקרונות ותאוריות שונות לכן, יש צורך לבחון את המושגים הנבחרים מנקודות מבט שונות. חינוך לרב תרבותיות הוא תהליך התפתחותי המאפשר ללומד להרחיב את ראיית העולם שלו, המגע עם מבני ידע שונים יגרום לתלמיד להטיל ספק בדפוסים המקובלים ועל ידי כך לפתח מודעות עצמית והסתכלות ביקורתית על הדעות הרווחות בעולם. רב תרבותיות שמה במרכזה את הדיאלוג בין קבוצות שונות בחברה ומעודדת את הפרט להסתכלות עצמית

אני מאמינה שהמורים הם סוכני החיברות העיקריים בתקופת ההתבגרות ומוטלת עליהם האחריות

להבין את מקומם בתור נציגי הסביבה ועל כן הם נדרשים להפעיל שיקול דעת לגבי מה ילמדו בכיתה. אני מאמינה שיש מקום לשילוב בין הישן לחדש. כמובן שיש גורמים שמחליטים מגבוה על תוכנית הלימודים אך גם בתוך המסגרת הכביכול מצומצת הזו למורה יש יכולת לשנות את מרכיבם השונים.

אני מאמינה שמורה צריך להיות מומחה בתחום הידע, תחום הידע שלי הינו ספרות אך בשל ההתפתחויות המהירות בעולם, התקופה שנקראת ״עידן הידע״ בו המידע זמין ונגיש המורה מומחה הידע צריך להיות בעל כישורים אורייניים ולגלות גמישות מחשבתית, להפעיל שיקול דעת מושכל ולהיות יצירתי ולהשכיל לשלב בין תחומי ידע שהוא מומחה בהם ויש לו ידע פרופרסיונלי לבין תחומי ידע בהם יש לו ידע אישי. אני רואה שליחות בחיבורים בין תחומי הידע הדיסציפלינרים לבית עולמי האישי, אני מאמינה שאני בתור מורה לא יכולה להיות מנותקת מהעולם, אי אפשר ללמד היבטים טכנים של ספרות, מטאפורה, דימוי ומבנה הסיפור הקצר בלבד, הוראה שכזו חוטאת למטרה העיקרית .שאני רואה בה ערך עליון והיא להיות מחנכת גם אם אני ״רק״ מורה מקצועית

העיסוק סביב השאלה איזה סוג של מורה אני? הוא עיסוק שהולך ונבנה עם הזמן, לא לכל המסקנות האלו לגבי ולגבי דרך ההוראה שלי הגעתי מיד, הרבה ניסוי ותהיה ישנו בדרך אבל החיפוש הוא אקטיבי .כל הזמן. אני מבקרת תדיר את השאלה הזו אצלי בראש, משנה, מוסיפה או גורעת

אז אחרי שקראתם ונחשפתם לאני המאמין שלי ועד כמה הוא חשוב לנו לתהליך האימון אני מזמינה אתכם להתניע את התהליך אצלכם.. איך? מצורף פה מטה קישור למסמך שיתופי (הרי אמרנו שעיקר הלמידה היא דרך אינטרקציה, אז נאה דורש ונאה מקיים..) כותרת המסמך היא ״איזה סוג ש מורה אני?״ אני מזמינה אכם לכתוב במילה, משפט, ציטוט או אפילו תמונה שאתם מזדהים איתה ויחד נבנה מסמך כולל שממנו כל אחד יוכל ״לקחת״ אל הרשימה האישית שלו, להרחיב, לשנות ולאט לאט לבנות את הזהות ה״מורית״ שלי.


236 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page