top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תמיטל צבאג

הדרך לפסגה

עודכן: 3 בינו׳ 2021


בפוסט האחרון ״שוחחנו״ על הזהות ה״מורית״ שלנו ולמה חשוב לנו להיות במצב מודעות גבוה לאורך

הקריירה שלנו כדי להתאים, לשנות ולהתפתח לא רק כבני אדם אלא כמורים שמחזיקים בידם את הפוטנציאל להשפיע רבות.

עכשיו עוברים... הסברתי בעבר שהעמוד המורה המאמנת הוא דו כיווני, מה הכוונה? אנחנו מאמנים את עצמנו לאורך הדרך בד בבד עם האימון של התלמידים שלנו.

בעיני אחת היכולות הבסיסיות שצריך לאמן (ולהתאמן בעצמנו כמובן) היא היכולת לנסח מטרה, זה נשמע מאוד אינטואיטיבי לא? מה צריך להיות כל כך מסובך בהצבת מטרות? לכל אחד בכל גיל ובכל מצב בחיים יש משהו שהוא שואף אליו לא?

מתוך נסיוני עם בני נוער (ובינינו גם ביני לבין עצמי..) לנסח מטרה ברורה שאח״כ אוכל לפרוט את הדרכים להשיג אותה זו משימה לא פשוטה. לכן כבר בתחילת השנה אני מתחילה להשתמש במילים: מטרה, פסגה, תהליך וכדומה כדי לכוון לכיוון אליו אני רוצה, שינסחו מטרה לימודית (בהמשך ניתן גם לנסח מטרות חברתית אך בתחילת השנה אני מתמקדת במטרות לימודיות) ובהמשך יחד פורטים את המטרה ורואים איך ניתן להגיע אליה.

״כשאדם עולה במעלה ההר לא די שיראה מרחוק את הפסגה הגבוהה ויישא תמיד עיניו לקראתה, עליו לראות את השבילים ולבדוק אם אין בדרכים פתחים ובורות ואם ישנם עליו להתגבר עליהם או לעקוף אותם אחרת לא יגיע לפסגה.״ (בן גוריון)

את השיעור שקראתי לו בדרך לפסגה התחלתי עם הציטוט הזה שבעיני מאגד בתוכו המון ופתחתי את הנושא. שאלתי לדעתם, רוב התלמידים לא הבינו אילו מטרות הם צריכים לכתוב? מה הכוונה בורות? ומה בכלל יכולות להיות מטרות, כאן מגיע השלב הכי חשוב בעיני והוא המודל האישי. גוללתי בפני תלמידי את המסע הארוך שלי (הצצה אליו תוכלו לקרא כאן) וביחד עצרנו ובדקנו מה היו הבורות והמכשולים שלי (לא תמיד מה שהצטייר בעיני כבור הצטייר כל גם בעיניהם ולהפך) ויחד ראינו מה עשיתי כדי להמשיך הלאה והם הציעו גם אופציות משלהם.

בשלב השני הם התבקשו לכתוב תעודת זהות עתידית לשנת 2029 לפי קריטריונים שקיבלו מבעוד מועד נייר העמדה הזה, נאסף אלי וישמש אותי בפגישות תקופתיות ואישיות עם התלמידים בהם נבנה תוכנית פעולה שתעזור לנו להגיע אל היעדים ולממש את אותה תעודת זהות עתידית. חשוב לציין שלעיתים אני רואה בתעודות הזהות מטרות ויעדים שנראים לי גדולים מידי ולכן אני מנסה לפרק את היעד הגדול למיני יעדים קטנים יותר כך התלמידים רואים שניתן להשיג את ה״מיני״ יעדים בדרך לתמונת המצב הגדולה שם מתכננים.

כמורה מקצועית אני עושה תהליך דומה וממוקד יותר, היעד המשותף שלי ושל הכיתה הוא הצלחה במבחן הבגרות וכאן היעד הוא כללי לכיתה אבל כל תלמיד עם הצרכים האישיים שלו בדרך להשגת המטרה בין אם זה שיעורים פרטניים או ארגון החומר.

בקבצים להורדה תוכלו להשתמש במצגת קצרה שהכנתי להעברת השיעור בה נמצאים הקריטריונים לתעודת הזהות והציטוט של בן גוריון. אשמח לשמוע אם עשיתם את השיעור בכיתה ואיך היה.


179 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page