top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תמיטל צבאג

זהות אישית

עודכן: 3 בינו׳ 2021


זהות הוא מונח בסוציולוגיה ובפסיכולוגיה המתאר את תפיסת האדם את עצמו, ואת תפיסת החברה הסובבת אותו. הזהות מורכבת מאוסף של תפיסות ואמונות בנוגע ל"עצמי", המאורגנות כסכמה קוגניטיבית.

זהות אישית היא תפיסה סובייקטיבית של המשכיות והתאמה בין המרכיבים השונים של אישיותו של האדם, חוויותיו וזכרונותיו. הזהות מתחילה להתפתח כבר בימי הילדות כחלק מההתפתחות הרגשית. הזהות האישית אינה מפסיקה להתגבש כל עוד האדם חי, אך מקובל להניח שהשלבים הקריטיים של עיצוב הזהות הם בימי הנעורים.

גיל ההתבגרות הינו גיל מרכזי ועיקרי בו בונים את אבני הזהות, הזהות היא מכלול של תוויות ואפיונים שהאדם מנכס לעצמו, הזהות אותה גיבשנו לעצמנו לרוב יציבה ולא משתנה באופן דרסטי לאורח החיים.

בגיל ההתבגרות מתפתחת החשיבה המופשטת: חשיבה על מצבים נתונים ומצבים אפשריים, יכולת לחשוב על המחשבות שלי וכן הכרה בטעויות. ישנה גם התפתחות רגשית ובין אישית והתחלה של חשיבה על שאלות קיומיות כמו ״מי אני״ וגיבוש הזהות האישית, בחינת אפשרויות שונות בתחום האישי וחשיפה גבוהה יותר לזהויות שונות ובחינת ההקשרים הבין אישיים. בני אדם לא נולדים עם זהות אישית מוגדרת ומובחנת אלא המשמעויות השונות נלמדות כחלק מתהליך החיברות ומורים הם סוכני חיברות ולכן האינטראקציה עם המורה חשובה ואף קריטית ומהווה מפה קוגניטיבית המשמשת את התלמיד ככלי לפירוש והבנת סיטואציות חברתיות עימם יתקל במהלך חייו.

השנה אני מחנכת בשכבת יוד והנושא השנתי הוא זהות אישית, חלוקת תעודות וזהות והתחלת גיבוש הזהות האישית שלהם. כחלק מהנסיון לעסוק בנושא כל כך מופשט ולא פשוט כמו ״זהות אישית״ קיימנו שני שיעורי חינוך שניסו לגרד את קצה קצהו של הנושא.

בשיעור הראשון: הבאנו לכיתה עיתונים, מגזינים, מקומונים וכל פריט מודפס שהצלחנו למצא. מספריים דבק וכמובן שמיניות בריסטול. ביקשנו מהתלמידים לחפש במגזינים חלקי מלים או תמונות שמרכיבות את האישיות שלהם. כמובן שנפתח דיון ער על מה מרכיב את הזהות שלי? תחביבים? תחומי עניין? וכל תלמיד באמת ניסה להבין מה מרכיב אותו. מאחורי כל קולאז׳ הם רשמו את שמם.

בשיעור השני: תליתי את כל הקולאז׳ים ברחבי הכיתה לאחר שסידרתי אותה (בעזרת התלמידים כמובן) במעגל. מתחת לכל קולאז׳ תליתי מעטפה, איי4 מקופל לשניים כך שנוצר כיס. הכנתי המון פתקים וחילקתי לתלמידים וביקשתי שינסו לנחש למי שייך הקולאז׳ ולשים פתק עם השם שחשבו. לאחר מכן הזמנתי תלמידים שרצו להציג את הקולאז׳ שלהם לראות מי חשבו שהם והתפתח דיון מאוד מעניין סביב הסיבה בה התלמידים הכריעו כי קולאז׳ שייך לתלמיד מסוים. להפתעתי הרבה כל התלמידים רצו להציג את הקולז׳ים שלהם והיה שיעור מאוד מאוד מהנה ומעשיר. באמת גילינו אחד על השני המון מידע בצורה חוייתית ומהנה. הקולאז׳ים מעטרים עכשיו את קירות הכיתה.

הקולאז׳ים בפינת הכיתה


199 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page