top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תמיטל צבאג

פסיכולוגיה חיובית בכיתה פוסט מספר 2

עודכן: 3 בינו׳ 2021


הפוסט השני בסדרה המבוססת על ספרו הנפלא של ד״ר טל בן שחר ״באושר ובאושר״ עוסקת במטרות. מטרות חיוניות לחיים מאושרים ולכן עלינו להגדיר מטרות מהנות ומשמעותיות ולנסות להשיגן.

הצבת מטרות והצלחה

אנשים המציבים לעצמם מטרות נוטים להצליח יותר מאנשים שאינם עושים זאת, אך המטרות צריכות להיות ברורות, מאתגרות ומוגדרות הכוללות לוח זמנים מדוייק. הצבת מטרה היא התחייבות וההצהרה מייצרת את התנאים להגשמת אותה המטרה, התחייבות מילולית מגדילה את סבירות ההצלחה.

המטרות יכולות להיות במגוון רמות של מורכבות אך בהתחייבות שלנו אנחנו מביעים אמונה בעצמנו בהגשמת אותן המטרות ובכך עשינו כבר חצי מהדרך.

תפקידן של מטרות

מטרות נועדו לשחרר אותנו כדי שנוכל להינות מהכאן והעכשיו הדגש בספר כפי שד״ר טל בן שחר מנסח אותו הוא שהדגש אינו על השגת המטרות אלא דווקא על הצבתן.

מטרות הן אמצעי ולא יעד סופי, במקום שנצפה לאושר בהשגת היעד עלינו לראות את הצבת המטרות כאמצעי אך התנאי הוא שהמטרות שאנו מציבים צריכות להיות בעלות משמעות והמסע בדרך אליהן מהנה, ישנה הבחנה בין שני סוגי מטרות:

1. מטרות הקשורות בהתפתחות קשר ותרומה ולא בכסף או פופולריות.

2. מטרות החשובות לנו באופן אישי ולא מטרות שאנו מרגישים לחץ להשיג.

רוצים לעומת מוכרחים

המטרות שאנו חשים שאנו מוכרחים להציב הן מטרות חסרות משמעות עבורי או שאינן מסבות לי הנאה לעומת זאת המטרות שאנו רוצים להציב מספקות לנו גם משמעות וגם הנאה. אחד הדרכים להעלות את האושר שלנו הוא לצמצם מוכרחים ולהרבות ברוצים, למשל: אני בחרתי במקצוע ההוראה אני רציתי ללמד ולא הייתי מוכרחה הייתה לי קריירה מהנאה עוד לפני ההסבה אבל הייתה חסרה בה המשמעות. התלמידים שלנו מוכרחים להגיע לבית הספר (כך הם רואים זאת לפחות) אך ניתן גם להפוך את השהות בו למהנה ומשמעותית כך שירצו להישאר יותר שעות למשל.

הצבת מטרות צריך לתרגל ואני מביאה לפניכם את מהות התרגיל כפי שהוא מנוסח בספר, תוכלו להוריד את הקובץ שהכנתי עבורכם כאן או להקיש על התמונה ולהורידה אותה ולפעול על פי ההנחיות.

בתרגיל תמצאו טבלה עם שלוש סוגי מטרות:

1. מטרות ארוכות טווח, מטרות קונקרטיות עם מועד סופי להגשמתן למשל לסיים את התזה שלי נעצתי לעוד 3 שנים.

2. מטרות קצרות טווח, בשלב זה מפצלים את המטרות ארוכות הטווח מה נעשה מחר חודש הבא שנה הבאה.

3. תכנית פעולה מפרקים את מטרות הקצרות טווח לפעולות מידיות לביצוע פעולות סדירות.

כאשר איננו מציבים מטרות אנחנו נתונים לחסדי כוחות חיצוניים אך אם יש לנו תכנית סדורה אנו מנווטים את החיים בכיוון.

טיפ נוסף הוא הקמת מועצת אושר הנחו את התלמידים לשתף הורה, חבר, מורה בתכניות שלכם וכך הם יוכלו לבדוק אם הם עומדים במטרות ובמשימות שהציבו לעצמם. היפגשו לשיחה אחת לכמה חודשים בידקו אם התקדמתם היכן השתפרתי והיכן צריך לשנות מסלול.

523 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page