top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תמיטל צבאג

איך מסכמים שנה?


כמו בכל שנה כאשר מגיעים לישורת האחרונה המחשבות על סיכום ורפלקציה עולות.

  • איך מסכמים תהליך של שנה?

  • איך מתייחסים לסיכום בשנה כל כך מורכבת?

  • איך מלווים את התלמידים בתהליך של רפלקציה שיהיה משמעותי?

  • איך מכניסים נופך של סיום וחגיגיות לשיעור המסכם?

  • איך הופכים את התלמידים לאקטיבים בתהליך?

אני בטוחה שגם אתם חושבים על השאלות הללו וחשבתי איך אני יכולה לסייע לכם ליצור שיעור רפלקטיבי, משחקי בו התלמידים מעורבים ופעילים ובעצם הם אלו שמסכמים את השנה.


רפלקציה או יותר נכון אינטרוספקציה הינה הסתכלות, התבוננות פנימה, או בחינה עצמית פנימית. ב"פנימה" הכוונה לעולמו של התלמיד, כלומר למחשבות, זכרונות, תהליכים חוויות וכדומה אותם התלמיד עובר במהלך השיעור. שלב הרפלקציה הינו שלב מהותי בפיתוח חשיבה מסדר גבוה, הרפלקציה מסייעת לתלמיד לשחזר את מהלך הלמידה שלו, מבנה החלטות שהוא קיבל במהלך השנה ואת ההשלכות שלהן על טיב הלמידה וכמובן מפתח חשיבה ביקורתית והסקת מסקנות על עצמו ועל תהליך הלמידה שלו.

ההצעה שלי התחילה בתור שיעור שביצעתי בתור מחנכת מקצועית ועבור המחנכים העמקתי אותו עוד יותר. המטרה של השיעור הינה לאפשר לתלמידים להסביר ולהמשיג את הידע שנצבר בתהליך הלמידה וכמובן לפתח לומד עצמאי, חושב וביקורתי. כלומר פיתוח חשיבה מסדר גבוה.


מהלך השיעור


בשלב הראשון אני כותבת את הא״ב על הלוח כפי שאתם רואים בתמונה מעלה ואני עושה זאת מבלי לומר לתלמידים דבר, לאחר שאני מסיימת אני מבקשת מהם להזכיר לי מה עשינו כל השנה אבל הפעם לפי סדר הא״ב... זה יכול להיות כל דבר.. מושג, נושא, פעילות שעשינו, דמות שפגשנו, טיול, סיור ועוד ועוד. אין כאן מותר/אסור אלא התלמידים הם המובילים של הפעילות.

מנסיוני הם בדרך כלל אומרים שלא למדנו כל כך הרבה בכלל ובטוח לא נמצא כלום באות ״ט״ או ״נ״ ואחרי שאנחנו מבצעים את הפעילות הם תמיד נדהמים כמה הספקנו ובכמה נושאים נגענו.

הפעילות מתאימה גם בכיתות המקצועיות וכמובן גם בכיתת החינוך שלכם. היא כייפית ונעימה היא משחקית והיתולית ובעצם אתם פאסיבים לחלוטין (טוב קצת מתרוצצים הלוך ושוב כדי לכתוב על הלוח..). הפעילות קוראת לתהליך של רפלקציה מבלי לקרא לילד בשמו ובכך מורידה התנגדויות שעלולות להתפתח בכיתה (או שרק אצלי הם מתבאסים לשמוע את המילה רפלקציה?).


בכיתות החינוך אני מוסיפה שלב נוסף שהוא הרפלקציה האישית, הכנתי עבורכם קובץ מסכם שנה עם קריטריונים קצת שונים:

  • האתגר הגדול שלי השנה

  • הדבר שהכי זכור לי השנה

  • מה למדתי השנה

  • שלוש מילים שמאפיינות את השנה

  • שיר שמסכם את השנה עבורי

  • והשלמת משפט ״2021 הייתה עבורי______״

אני תמיד ממליצה להזמין תלמידים לשיתוף בדברים אותם כתבו אולי אפילו ליצור יחד מאגר מילים שמאפיין את השנה שלכם ככיתה, או ליצור פלייליסט מסכם שנה מתשובות התלמידים וכמובן תמיד תמיד להוות מודלינג לתהליך ולשתף את שלכם קודם. תוכלו להוריד את הקובץ בלינק מטה.




אם יש לכם שאלות, מחשבות או סתם מעוניינים להתייעץ אני כאן בשבילכם, מוזמנים לכתוב לי בתגובות או לשלוח אלי הודעה בלשונית ״צור קשר״.



1,402 צפיות2 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page