top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תמיטל צבאג

יום הורים וירטואלי


יום ההורים ממש בפתח וזה הוביל אותי לחשוב איך אני רוצה שיתנהל השיח ביום ההורים הוירטואלי. אני מורה בתיכון ולעיתים יום ההורים מקבל אופי מאוד חד צדדי ההורה מגיע לקבל ממני דיווח על תקודו של התלמיד, ציוניו והתנהגותו. במרבית ימי ההורים התלמיד לרוב לא צד פעיל וחבל! הקורונה מזמנת לנו אפשרויות רבות לקיים שיח רפלקטיבי, מקדם.


אז צללתי לעומק הרפלקציה וקראתי מסמכים שונים ומגוונים כדי לקיים את השיח בצורה המקדמת והרלוונטית ביותר, במסמך של מכון מופ״ת שנכתב ע״י ד״ר עמליה רן הוצגו כמה מודלים של רפלקציה והבאתי לפניכם מודל שאני מצאתי מאוד רלוונטי וכן השתדלתי להציג כמה נקודות שבעיני חשוב לקחת בחשבון. אבל קודם מהי רפלקציה?


רפלקציה

התבוננות לאחור, בחינה מודעת של הפעולות שלנו, ההתנהגויות שלנו וההחלטות שלקחנו. רפלקציה מתייחסת לא רק לתוצאה אלא גם לדרך לתהליך לקיחת ההחלטה. חשיבה רפלקטיבית היא תמיד חשיבה מודעת מחפשת שכן לא כל התהליכים תמיד גלויים בפנינו. רפלקציה לא יכולה להיות נקודה בזמן אלא היא תהליך, שריר שאנחנו צריכים לפתח.

״דיואי גרס כי חשיבה רפלקטיבית היא פעילות אנושית חשובה, בה אנשים שוקלים מחדש את ניסיונם, מהרהרים ומעריכים אותו, ובאופן זה לומדים.״

כשאנחנו מקיימים ימי הורים אנחנו בדרך כלל קופצים לפיתרון ומפעילים כל מיני שיקולים טכניים מה עלינו לעשות כדי להגיע למצב מסויים ולא מקדישים מספיק זמן להבנת הסיטואציות, לניתוח ההתנהגות השיקולים וההחלטות שהובילו אותנו לאותה הנקודה.


מודל הבצל של קורטהאגן

מודל הבצל ברפלקציה מתייחס לכמה שכבות של משמעות שעלינו להתייחס אליהן: סביבה, התנהגות, יכולות, אמונות ומשימה. ״מטרת המודל היא לעורר מודעות לתכונות אלו וליחסים הקיימים בין השכבות השונות, המיוצגות במודל. המודל הזה הינו אינטגרטיבי ומשלב את הממדים השונים של שלמותנו כבני אדם. ההנחה העומדת בבסיסו של מודל ה"בצל" היא שכדי למצוא משמעות עמוקה בהוראה, יש צורך לכלול יותר שכבות פנימיות בתהליך הרפלקציה.״

זה המודל שאני מצאתי שיכול לסייע מאוד לקיום יום הורים מיטיבי שמעודד שיח מקדם ומקיף. המודל מאיר את הסיבה כפרט שמהווה השפעה רבה כמובן בימי הקורונה זה מקבל משמעות רבה עוד יותר. תוכלו לקרא עוד על המודל ועל מודלים נוספים בקובץ הבא http://library.macam.ac.il/study/pdf_files/d12284.pdf


איך זה בא לידי ביטוי בכיתה?

התלמיד חייב להיות אקטיבי ביום הורים מבוסס רפלקציה הוא מוביל את הדיון ועל כן על מנת להתכונן ולהניע תהליך של חשיבה רפלקטיבית שכאמור וא לא אינטואיטיבי אלא חייב להיות מכוון הכנתי לתלמידים שלי קובץ על מספר שאלות וסביב התשובות שלהם אני בונה את השיח האישי. מצרפת לכם את העותק שלי וכמובן על בסיס הקובץ הזה תוכלו להוסיף או לגרוע שאלות

בנוסף הכנתי קלפים דיגיטליים המבוססים על שאלות דומות כדי לשתף את ההורה והתלמיד ולעודד שיח מונחה תלמיד ולא שיח מונחה מורה. מוזמנים להשתמש.

2,402 צפיות4 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page