top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תמיטל צבאג

מודל אפרת


מודל אפר"ת הוא מודל המבוסס על הגישה הקוגנטיבית (ממפתחי הגישה הקוגנטיבית- אהרון בק ואלברט אליס). הרואה את התנהגות האדם כקשורה לדרכי מחשבה ולביטויי רגש. הדרך בה אנו חושבים, משפיעה על הרגשות שאנו חווים ועל ההתנהגות שאנו מבצעים. בבסיס כל התנהגות עומדת המחשבה.


מודל אפר"ת מורכב מראשי התיבות הבאים: אירוע פרשנות רגש תגובה


כילדים וגם בתור מבוגרים אנחנו יוצרים פרשנות לגבי ארועים, הפרשנות שאנחנו מייצרים לארוע כוללת בתוכה את ההנחות הסביבתיות שלנו לגבי העולם. הפירוש של אותם ארועים לעולם יהיה פירוש סובייקטיבי מתוך הרקע ותהליך החיים האישי שלי. לכל אדם נקודת מבט ייחודית לו דרכה הוא צובע את הארועים המתרחשים לו. דרך אותה הזוית אנחנו נוטים לפרש את כל הארועים אשר קורים לנו. לכן יצירת שינוי אמיתי מתחיל בפתיחות, לא להניח הנחות ולנסות לעבוד דווקא נגד האוטומט שלנו. נבחין בעיוותי החשיבה שלנו אותן משקפיים שאנו מרכביבים וצובעים את ההוויה שלנו בצבע אחיד, ננסה להתאמן על היכולת לחשוב מחשבות מתווכות, מקדמות לא שיפוטיות.


נקודות מרכזיות שצריך להבהיר לפני השיח בכיתה

נקודת המוצא היא שלכולנו בחיים יש ארועים חיוביים ושליליים לא תמיד אפשר לשלוט על הארוע או לפחות לא על כולו אבל אנחנו שולטים בתגובה שלנו אליו. לפעמים נדמה שהרגש מנהל אותנו אבל כפי שנראה על פי המודל הרגש הוא תוצר של פרשנות וככזה שינוי פרשנות יביא לשינוי הרגש.

אנחנו אנשים שונים ולכל אדם נקודת מבט שונה ייתכנו שתי פרשנויות מנוגדות לאותו הארוע והכי חשוב הוא להבחין בין תיאור הארוע שהוא אובייקטיבי לבין פרשנות שלעולם תהיה סובייקטיבית.


ניתן להתאמן על היכולת לתת פרשנות מיטיבה יותר עבורי, הכלי יעיל לכל בעיה קטנה כגדולה.

הכנתי לכם מצגת קצרה להעברה בכיתה כדי להציף את המודל הזה אצל התלמידים, במצגת ישנה דוגמה לארוע אחד אך אני ממליצה להכין לפחות 3-4 ארועים שרלוונטים לכיתה שלכם ולגיל התלמידים שלכם.

במידה והשיעור מבוצע פנים מול פנים ממליצה להכין postit בארבעה צבעים כדי שכל תלמיד יוכל לעבוד על הארוע שלו ולאחר מכן ניתן לרכז את כל הפרשנויות, רגשות ותגובות במקום אחד (בעילום שם) ולבחון את הוריאציות השונות לאותו הארוע, במידה והשיעור מרחוק ממליצה לעבוד על פאדלט באותו האופן.


לינק למצגת כאן https://bit.ly/2K8Qr2w

2,048 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page