top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תמיטל צבאג

מילה טובה

עודכן: 4 באפר׳ 2021


יום המילה הטובה הוא קמפיין לאומי אותו מובילים תלמידי רשת אורט ישראל ברחבי הארץ להעלאת הצורך בשינוי תרבות השיח בחברה הישראלית לסדר היום הציבורי. בשנת 2019 הושקה היוזמה וסחפה אחריה ארגונים, חברות, ראשי ערים ואזרחים מן השורה, עוררה הדים בתקשורת ובשיח הציבורי והפכה למסורת.

בשיעור החינוך האחרון שוחחתי עם התלמידים שלי על מילה טובה, על השיח סביבנו וברשתות החברתיות. פתחתי את השיעור עם הסרטון הזה:

אחרי שצפינו בסרטון שאלתי אותם את השאלות הבאות בדיון כיתתי:

  1. מי מופיע בסרטון?

  2. למה הם צילמו אותו?

  3. מה מטרת הסרטון?

  4. הם משכנעים אתכם?

  5. מה דעתכם על הרעיון שלהם?

  6. האם הייתם חותמים על העצומה שלהם?

לאחר הדיון במליאה שיתפתי אותם באמנה לשיח מכבד עברנו על הסעיפים והיה דיון מרתק על כוחה של מילה, על ההשפעה של מילה רעה על היום שלנו, תלמידים שיתפו וגם אני שיתפתי בחוויות שהיו לי בתור נערה וגם בתור אדם בוגר עם שיח לא מכבד סביבי. את האמנה תוכלו למצא פה https://ort.ravpage.co.il/Amana-Ortov.


השיח סביבנו הפך להיות שלילי, התקופה היא תקופה קשה לכולנו מורים ותלמידים כאחד ובמקום להאיר את הטוב ולתת מילה טובה אנחנו נשאבים לחסר, לאין. הסכמנו כולנו שחתימה על האמנה לא תוביל לשיח מכבד בלבד אבל שזוהי מראה לכך שישנה בעיה בשיח שלנו אחד כלפי השני והתלמידים שלי העלו את השיח הפנימי גם כן, כמה אנחנו קשים כלפי עצמנו פיזית ורגשית ושהשיח העצמי צריך להשתנות בראש ובראשונה.


אחרי שדיברנו על האמנה הקרנתי להם סרטון הפוך, מה קורה לנו כשאומרים לנו מילים טובות העלנו את התהייה מדוע השיח השלילי (פנימה והחוצה) הפך להיות הנורמה ואילו מילה טובה הפכה להיות חריגה בנוף? מה אנחנו יכולים לעשות כבר היום כדי לשנות את זה?


בנקודה הזאת של השיעור עשינו תרגיל, את התרגיל אפשר לעשות כמובן בבית הספר מעין הרוח נושבת אבל באופן חיובי, כל תלמיד צריך לתת מילה טובה לתלמיד שמימינו. בזמני זום עשינו את אותו הדבר עם אדפטציה קלה אמרתי לכל תלמיד מי הקוביה שלידו והם אמרו משהו אחד יפה, נעים לתלמיד. אז בהתחלה קצת צחקקנו אבל אחכ זה זרם והיה סיום מקסים לשיעור.


לאחר התרגיל סיכמתי את השיעור עם הסרטון הבא ״ניסוי המים של אימוטו״

ב1995 ד״ר אמוטו מאסרי הקליט תגובה מוזיקלית על מים, השמיעו מוזיקה למים ואז הקפיאו אותם ובדקו מתחת למיקרוסקופ הם ראו את הקריסטלים שנוצרו מהמים, הם גילו שכל סוג של מוזיקה הפשיע באופן שונה על המולקולות של המים. הם ראו הבדל קיצוני בין רוק כבד לבין מוזיקה קלאסית. הוא ביצע גם את ניסוי האורז שבטח מוכר לחלקכם, לכלי אחד של האורז הוא לא אמר דבר לכלי אחד אמר מילים טובות ולשלישי מילים קשות וראה את ההבדלים בין צנצנות האורז, המסקנה הייתה שהאורז שאליו דיברו בצורה פוגענית העלה עובש לעומת האורז אליו דיבר בצורה טובה. וכך באופן מוחשי ניתן לראות את ההשפעה של מילים באופן פיזיולוגי וכמובן רגשי.


זה היה שיעור שהוביל לשיחה מרתקת וחשובה על אחריות אישית ועל מילים וההבנה שיש להן המון כוח ומשמעות, על השפעה של מילה אחת קטנה שנאמרת לחבר ובעיקר כשהיא נאמרת כשאנחנו עומדים ומביטים במראה.



450 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page