top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תמיטל צבאג

קשר אישי ולמידה


במסגרת השתלמות שאני עושה בספרות הנקראת ״למיטה מיטיבית בספרות״ במט״ח עלתה יחידת הוראה שנקראת קשר אישי ולמידה. בעיני זאת אחת מיחידות ההוראה המעניינות שנתקלתי בהן בתקופה האחרונה וכתבתי את עיקרי הדברים.

כולנו יודעים שקשר, יחסים ושייכות הם חלק אינטגרלי מתהליך הלמידה, ברגע שאנחנו מחויבים להתפתחות ולצמיחה של התלמידים שלנו נוצר קשר שמבוסס על אכפתיות. עוד אנחנו יודעים שמיומנויות רגשיות וחברתיות משפיעים באופן ישיר על תהליך הלמידה.

ההיכרות עם התלמידים אם כמחנכים ואם כמחנכים מקצועיים משפיעה באופן ישיר על תהליך הלמידה, היכרות לא עוסקת רק בהכרת השם שלהם אלא מה אני יודעת עליהם? מה סגנון הלמידה המועדף עליהם? מה החוזקות שלהם? מה הציפיות שלהם ממני ומתהליך הלמידה?

להעמקה בנושא ממליצה להאזין פודקאסט מתוך היחידה "שימור מוטיבציה ולמידה אפקטיבית". היחידה פותחה על ידי יעל דורון דרורי. בסיכומו של עניין המוטיבציה ללמידה תגדל באופן ישיר ככל שיש יותר קשר אישי המוטיבציה תהיה עמוקה יותר.

איך נביא את זה לכיתה?

ננסח שאלון היכרות, מצרפת לכם כאן דוגמה לשאלון שהכנתי, יש המון שאלונים בסגנון ברשת וכל אחד ואחת יכולים לקחת את השאלון לכיוון שמתאים לו, לא הייתי מייעדת אותו באופן בלעדי לתחילת השנה אלא נועצת לי בכל רבעון לשלוח את שאלון ההיכרות כל פעם בהתאם למקום בו אנו נמצאים.


בדיקת נוכחות

לא תמיד יש קשר בין הימצאות פיזית בכיתה לבין נוכחות אמיתית ומלאה בשיעור, את זה אנחנו יודעים והלמידה מרחוק חידדה את המצב עוד יותר. אנחנו שואפים כמובן לנוכחות מלאה כדי שהתלמידים יפיקו את המירב מהשיעור אבל גם אנחנו לפעמים עובדים על אוטומט בדיוק כמו התלמידים ובכך מפספסים את הקשר האמיתי והעמוק עם התלמיד.

לכן נעצור ונבדוק נוכחות מתוך מודעות ונבחן אם התלמיד אכן נוכח אבל לא ממקום נוזף אלא בהתבוננות שהיא חלק מתהליך של מודעות עצמית, הרי אם המורה לא שם לב שאני לא באמת נוכח איזה מוטיבציה תהיה לי בתור תלמיד?

ממליצה להאזין לפודקאסט של יעל דורון דרורי כדי להעמיק בנושא


איך זה נראה בכיתה כיתה?

נעשה תרגילי קשב שיסייעו לנו להרחיב את הטווח ובמהלך השיעור ניקח פרקי זמן של 10-15 שניות לבדיקת נוכחות ואיסוף התלמידים, לא ממקום נוזף אלא ממקום מתבונן ומכיל. תוכלו לקרא כאן בהרחבה על תרגיל מודעות שאני עושה בכיתות שלי שנקרא ״שתי דקות של מודעות עצמית״.


המסקנה שעלתה אצלי בנוגע ליחידת ההוראה הזאת הינה שבני האדם כולם הם יצורים חברתיים, כולנו מחפשים מקום של שייכות ואם נצליח לגרום לתחושה של שייכות בכיתה, אם נגרום לתלמידים להבין שהם חלק משמעותי בכיתה נביא גם להגברת המוטיבציה הפנימית ללמידה.

איך נגרום לתלמידים לתחושת שייכות? בכך שנתבונן, אני מבצעת רישום ידני של נוכחות וכך יכולה תמיד לראות מי לא הגיע כמה שיעורים ברצף, אני מסמנת לי בכל שיעור מי השתתף ומי היה ״רדום״ אני פונה באופן אישי לתלמידים אני מתעניינת מדוע לא הגיעו, מאוד חשוב הנימה, אני לא כועסת אני מתעניינת אני בוחנת.

לפני מס שיעורים תלמידה שאלה אותי ״המורה איך את זוכרת שלא הייתי שבוע שעבר?״ ההתעניינות האמיתית שלנו היא חשובה מאוד והיא מאוד לא מובנת מאליה בקרב התלמידים.

279 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page