top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תמיטל צבאג

ששת כובעי החשיבה


ששת כובעי החשיבה היא שיטת חשיבה שמטרתה שיפור תהליך קבלת ההחלטות בקבוצות.

כל משתתף מחליף כובעים במהלך הדיון וכך מייצג דרכי חשיבה שונות זו מזו. אדוארד דה-בונו היה זה שביסס את המונח חשיבה לטראלית. דה-בונו טען שבני האדם זקוקים לחשיבה רחבה. חשיבה רחבה פירושה היכולת לחשוב על נושא מסוים מהיבטים שונים, לגבי טווחי זמן שונים.

ששת כובעי החשיבה הם כלי יעיל בהזדמנויות שבהן כל אחד נוטה להתקבע בעמדתו ולהתמקד בביטול טענת האחר. אך, יכול גם לשמש בעת חשיבה עצמית על עניין כשרוצים להתחשב היבטים ונקודות מבט וזמן שונים.


ששת הכובעים שדה-בונו ניסח מייצגים שישה היבטים לגשת אל הבעיה כאשר בכל פעם אנו ״חובשים״ כובע אחר וניגשים אל הבעיה מנקודת מבט שונה, חדשה ולעיתים אפילו הפוכה וזאת על מנת לפתוח את אפיקי המחשבה שלעיתים נוטה להתקבע על דרך פיתרון אחת.

את הכובעים נחבוש בזה אחר זה ונקצה זמן לכל כובע, דה-בונו הציע דקה לכל כובע, מסגרת הזמן היא זו שמאפשרת לנו לדלות את הפיתרון המתאים לאותו הכובע בצורה אינטואיטיבית.

כובעי החשיבה השונים

לבן – עובדות, מספרים, מידע, נתונים, שאלות, מחקר

ירוק – חדש, חדשני, רעיון, שונה, ייחודי, לייצר, ליצור, לעצב, לתכנן, צמיחה, אפשרויות

אדום – רגשות, תחושות, כעס, גועל, פחד, אושר, עצב, הפתעה, אכזבה

שחור – סיכונים, בעיות, חסמים, כללים, חוקים, זכויות, שלילה, חסרונות, סכנות, דאגה

צהוב – חיובי, פלוס, טוב, תועלות, 'חצי הכוס המלאה'

כחול – סיכום, תהליך, שליטה, ניהול, מסקנה


לשיטה זו היבט נוסף, קבוצתי, כאשר עובדים על פתרון בעיה בשיתוף פעולה ניתן לבצע זאת בכמה סבבים כאשר בכל סבב ניתן להקצות לכל חבר בקבוצה כובע אחר כך שכל תלמיד מתנסה בדרכי חשיבה שונות דבר שבסופו של תהליך ייצור מאגר פתרונות יצירתי.

ניתן להשתמש בשיטה זאת כמובן גם כאשר אני מתמודד באופן עצמאי עם בעיה ובכל פעם אני חובש כובע אחר. אין הכרח להשתמש בכל הכובעים כאשר ניגשים להתמודד עם בעיה וגם לא חובה בכל פעם לשמור על סדר הכובעים.


השיטה חושפת אותנו לקיבוע המחשבתי שלנו, לרוב אם נציג בעיה בפני קבוצה ונבקש מהם לכתוב פתרונות אפשריים לבעיה ניתקל במספר חד ספרתי של פתרונות אפשריים (ממליצה לעשות את הבדיקה הזאת בשיעור, להציד בעיה ולבקש מהתלמידים לכתוב פתרונות אפשריים כמובן בזמן מוקצב ואז להציג את המודל ולאחריו להשוות את מספר הפתרונות) המודל של דה-בונו מאפשר לנו בצורה מלאכותיתי למאת מהקיבעון המחשבתי וככל שנתאמן בחבישת ששת כובעי החשיבה הפתיחות המחשבתית כאשר ניתקל בבעיה תהפוך להיות מנת חלקנו.


הכנתי לכם מצגת לשימוש בכיתה, במצגת תמצאו הקדמה על השיטה וכן פירוט נרחב על כל כובע חשיבה ופעילות הניתנת לביצוע הן בכיתה והן בהוראה מרחוק. השיטה לדעתי מתאמה לכלכ קשת הגילים כמובן בהתאמת הבעיה לשכבת הגיל שלכם, הכלי מתאים גם לכיתה וכמובן לחדר האימון או לפרטני כאשר עובדים אחד על אחד.


לינק להורדת המצגת:https://bit.ly/2OmGFwg


1,036 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page