top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תמיטל צבאג

מודל המוטיבציה של דניאל פינק



יתכן ושמעתם על מודע אמ״ת של דניאל פינק בהקשרים עסקיים, כלכליים אבל בהחלט ניתן ללמוד הרבה על המודל בהקשר החינוכי. ראשי התיבות של אמ״ת הם: אוטונומיה, מומחיות ומשמעות.

האמונה הרווחת היא שהדרך הטובה ביותר לעורר מוטיבציה באחרים היא באמצעות תגמולים חיצוניים כגון ציונים, שיטת המקל והגזר, אך דניאל פינק סובר אחרת. הסוד להשגת ביצועים טובים וסיפוק בעבודה, בלימודים ובבית הוא הצורך האנושי העמוק לשלוט בחיינו, ללמוד וליצור דברים חדשים ולפעול בדרך טובה יותר, שתועיל לנו ולסביבתנו.

המודל כולו מעמיד בספק את הטענה שתגמול מגביר את ההתנהגות הרצויה ואילו עונש יפחית אותה. מחקר שבוצע ב MIT הראה שכאשר מטלה מצריכה כישורים קוגניטיבים גבוהים ויצירתיות התגמול הגבוה לא הוביל כלל לביצועים גבוהים אפילו להפך, כשמשימה נהיית מורכבת ומצריכה יכולת חשיבה תגמול חיצוני איננו מספיק.


ממליצה לצפות בהרצאת הטד ואף להראות אותה בכיתה בשכבות הגבוהות יותר.


אז מה כן מוביל לביצועים גבוהים?

אוטונומיה - האפשרות לנהל את חיינו, ניקח את זה לעולם החינוך, לתת לתלמידים מרחב תמרון, נאפשר להם לבחור נושא מתוך רשימה ולא נכתיב את הנושא בעצמנו, נאפשר להם להכין מאגר שאלות לבחינה ממנו נבחר, נאפשר להם להחליט איזה תוצר סופי יהיה למטלה או אפילו לבנות יחד מחוון לעבודה שיכלול את הקריטריונים להערכה. נוכל אף לאפשר להם לבחור את סגנון הלמידה המועדף עליהם: סרטון, מצגת, סיכום, פודקאסט וכדומה.


מומחיות - אנשים אוהבים להשתפר בתחומים שונים זה דרייב פנימי שקיים בנו ולכן נדגיש את התהליך אצל התלמידים , לבני האדם יש דחף אנושי לרכוש מיומנויות ולכן כדאי שנאיר את המיומנויות השונות אותם הם רוכשים בתהליך הלמידה זה יעורר הנעה פנימית מוטיבציה אמיתית ללמידה ולא רק כי המורה אמר. תוכלו להיעזר בפוסט על הכישורים הנדרשים בשנת 2025 ובייחוד בגלגל הפדגוגיה כדי לדייק את תחום המומחיות. בלינק כאן.


מטרה - בגרות או בחינה סופית היא לא מטרה שתגייס מוטיבציה פנימית ללמידה, המטרה גם לא חייבת להיות חומר הלימוד הספציפי היא יכולה להיות הרחבה של התודעה, פיתוח חשיבה יצירתית, דמיון היא יכולה גם להישען על המיומנויות הנרכשות בתהליך הלמידה כמו כתיבה או יכולת התנסחות בכתב ובע״פ זה יוביל למוטיבציה פנימית. הקפידו להאיר זאת במהלך השיעורים.


אם נושא המוטיבציה מעניין אתכם כמו שהוא מעניין אותי תוכלו לקרא עוד בפוסט קודם שכתבתי שהתבס על הרצאה של דן אריאלי כאן.

 

בנימה אישית ארצה לומר שהתחום של מוטיבציה ללמידה מרתק אותי ואני חושבת שזה מקום שבו על כולנו כמורים להתאמן, לא תמיד התשובה לשאלה ״המורה למה צריך ללמוד X? היא תשובה שקל לנו לענות עליה ואנחנו צריכים לזקק עבור עצמנו את המטרות בהוראה, מטרות שלא נשנעות על הדיסציפלינה שלנו כי כבר אמרנו מורה מאמן רואה את התמונה הגדולה ושואף לצייד את התלמידים שלו בסט כלים וערכים אשר ישמשו אותו ברגע שאחרי סיום 12 שנות לימוד.


מה דעתכם? אשמח שתשתפו אותי בתגובות או באופן פרטי.

1,231 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page